Green airports and ports as multimodal hubs for sustainable and smart mobility

Avrupa Yeşil  Mutabakatı’nın önemli misyonlarından biri, özellikle havacılık ve su yoluyla taşınan taşımacılıkta sera gazı emisyonlarını azaltmaya yönelik acil ihtiyacın altını çizen "ulaşımın büyük ölçüde daha az kirletici hale gelmesi gerektiğidir". Havacılıkta trafik hacimlerinin 2050 yılına kadar önemli ölçüde artması beklenmekte ve sektör halihazırda ulaşımdan kaynaklanan AB sera gazı emisyonlarının % 14'ünü oluşturmaktadır. Aynı zamanda, su yolu taşımacılığı, küresel ticaretin yaklaşık % 90'ını ve AB nakliye sera gazı emisyonlarının % 13'ünü oluştururken, sürekli bir büyüme yaşamaktadır. Bu bağlamda, havalimanları, deniz kıyıları ve iç limanlar, hem ilgili ulaşım ağlarında ara bağlantı noktaları olarak hem de diğer ulaşım modlarıyla ve iç bölgelerle bağlantı kurarak büyük multimodal noktalar olarak önemli bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, sürdürülebilir ve akıllı mobilite için COVID-19 sonrası çağda multimodal merkezler olarak yeşil havalimanları ve limanlar, 2025 yılına kadar sera gazı nötr havacılık, nakliye ve daha geniş multimodal mobiliteye geçişin başlatılmasına hemen katkıda bulunma konusunda büyük bir potansiyele sahiptir. Bu nedenle bu çağrı, ulaşım sera gazı emisyonlarını acilen azaltmak ve iklim değişikliğinin azaltılmasına katkılarını artırmak için havalimanları ve limanlar için yenilikçi konseptleri ve çözümleri ele almaktadır. 

Uygulamalar (teknolojik, teknolojik olmayan ve sosyal) ve ayrıca Avrupa havalimanlarında ve limanlarında devam eden projelere ve planlanan girişimlere dayanan aksiyonlar ya alan A) Yeşil Havaalanları ya da Alan B) Yeşil Limanlar altındaki faaliyetleri ele almalıdır. Proje önerileri hangi alanı kapsadıklarını açıkça belirtmelidir. 

Alan A: Yeşil Havaalanları

Aksiyonlar, yeşil havalimanlarının büyük ölçekli, gerçek hayattaki yüksek THS (6 veya üzeri) demonstrasyonlarini gerçekleştirmeli, aşağıdaki dört başlığın tümünü ele almalı, dikkate alınacak çeşitli havalimanı bileşenlerini topluca tanımlamalıdır: 1) Ulaşım, 2) Terminal, 3) Enerji ve 4) Kesişen yönler.

1. Ulaşım

Aksiyonlar aşağıdaki tüm yönleri kapsamalıdır:

havaalanına erişim ve çok modlu bağlantılar (örneğin şehirlerden veya diğer noktalardan);

havaalanı terminalinden uçağa;

havalimanı kara tarafında (lojistik, yer hizmetleri ve operasyonların yanı sıra yeşil enerji üretimi/sürdürülebilir alternatif yakıtların veya elektriğin tedariği).

Aksiyonlar, uygun olduğu şekilde aşağıdakilerden en az üçünü de kapsamalıdır:

Havalimanlarına erişen veya bu havalimanlarında çalışan diğer/bağlantılı ve otomatik araçlar için (örn. karayolu araçları, demiryolu araçları, insansız hava araçları) ve ayrıca toplu taşıma araçları için düşük emisyonlu enerji kullanımının (elektrifikasyon veya sürdürülebilir alternatif yakıtlar) gösterilmesi;

yenilikçi buz çözme ve buzlanmayı önleme prosedürleri ve altyapılarının kullanımını sergilemek;

Multimodal erişim, yolcu ve yüklerin havalimanına ve havalimanı dışına taşınması için yeni araçlar ve trafik optimizasyon mekanizmaları dahil olmak üzere yenilikçi, dijital ve AB uydu tabanlı çözümlerin uygulanması, ve ayrıca havalimanlarına erişiminin kolaylaştırılması ve şehir/ havalimanı ulaşımında trafiğin çift yönlü azaltılması

etkili demiryolu ara bağlantı çözümleri ve yenilikçi tren-havalimanı istasyonu konseptleri dahil olmak üzere, intermodal hareketliliğin teşvik edilmesi 

Yeni, özerk, entegre ve işlevsel AB Sürdürülebilir Gazyağı Takas Odası'nın (EU-CHSK) gelecekteki uygulaması için tasarlanması, geliştirilmesi ve hazırlanması

Sürdürülebilir alternatif yakıtlar için üretim tesislerinin geliştirilmesinin yanı sıra, atığın sürdürülebilir alternatif yakıtlara dönüştürülmesini ve yakıtların havalimanına teslimini kolaylaştırmak için gerekli altyapının (dağıtım, yakıt işleme lojistiği ve harmanlama işlemleri için) teşvik edilmesi,

2. Terminal

Aksiyonlar, uygun şekilde aşağıdakilerden en az ikisini kapsamalıdır:

yeni çözümlerin operasyonlar, yeşil ve akıllı lojistik ve altyapılar ile entegrasyonunu gösterilmesi

daha çevre dostu malzemeler ve süreçler kullanarak yapılı çevrenin geliştirilmesi (inşaat/yıkım) ve ekolojik ayak izini sürdürülebilir bir şekilde azaltmak için bu iyileştirmelerin satın alma süreçlerine dahil edilmesi

binaların enerji verimliliğinin arttırılması; aydınlatma, ısıtma, doğal havalandırma ve iklimlendirme (katı halk sağlığı kriterleri dikkate alınarak), su/enerji kullanımı ve verimlilik gibi hizmetlerin optimize edilmesi

biyolojik çeşitliliğin, yeşil alan planlamasının ve kullanımının yanı sıra döngüsel ekonominin (örneğin sıfır atık kavramları bağlamında binaların ve atıkların onarımı, yeniden kullanımı ve geri dönüşümü) iyileştirilmesi.

3. Enerji

Aksiyonlar, uygun şekilde aşağıdakilerden en az ikisini kapsamalıdır:

tedarikten kullanıma kadar tüm enerji değer zincirinin ele alınması: yapılı çevreye ve altyapıya güç sağlamak / elektrik sağlamak için yeşil enerji üretimi (örneğin elektrik, gelişmiş biyoyakıtlar, sentetik gazyağı, SAF/Jet A1 karışımı, yeşil hidrojen) için enerji verimli tesislerin gösterilmesi, 

sürdürülebilir alternatif yakıtlar üretmenin ve verimli bir şekilde ve minimum çevresel etkiyle ek ısı ve güç üretmenin bir yolu olarak endüstriyel ölçekte pilot gelişmiş biyoyakıt rafinerilerinin öngörülmesi veya mevcut yakıt rafinerilerinin yeniden teçhizatlandırılması

Sürdürülebilir alternatif yakıt sistemindeki zorlukları (örneğin, yakıt üreticileri, yakıt distribütörleri, havaalanı işletmecileri, havayolu işletmecileri) ele almak için etkili teşviklerin belirlenmesi ve havacılık sektörü içinde sürdürülebilir alternatif yakıtların yaygınlaşmasının teşvik edilmesi

çözümlerin ölçeklenebilirliğinin değerlendirilmesi 


4. Kesişen yönler

Aksiyonlar, uygun şekilde aşağıdakilerden en az üçünü kapsamalıdır:

hava kalitesi (iç mekan, dış mekan, mikrobiyolojik patojenlerden arındırma dahil) 

operasyonel ve çevresel hususları, eko-etiketlemeyi, sertifikasyonları (sağlam sertifikasyon ve yeşil standartların belirlenmesi) ve ölçüm, raporlama ve doğrulamayı (MRV) kapsayan mevcut yasal çerçeve üzerindeki etki

Geliştirilen ve önerilen çözümlerin ilgili tüm emniyet ve güvenlik yönlerini dikkate alarak bilgi yönetimi ve bilgi üretimi dahil olmak üzere kaynakları ve varlıkları etkin bir şekilde yönetmek için BİT ve diğerlerinin yanı sıra AB uydu tabanlı çözümlerin kullanılması;

Kurumsal ve yönetişim yönleri, mülkiyet, düzenleme, performans göstergeleri ve düzenleyiciler, havayolları ve havalimanı arasındaki güç dengesi göz önünde bulundurularak döngüsel ekonomi bağlamında da (örneğin, uçakların hizmetten çıkarılması ve geri dönüştürülebilir atıkların toplanması / ayrıştırılması ile bağlantılı faaliyetler) havalimanlarının sürdürülebilir gelişimi

Gıda Kaybını ve İsrafını (FLW) önlemek / azaltmak ve FLW'nin yeni biyo bazlı ürünlere dönüştürülmesine ilişkin bir iş vakasını değerlendirmek için piyasa temelli bir aracın fizibilitesi.

Düşük emisyonlu çözümlerin uygulanması için finansal / operasyonel teşvikler ve yasal kesinlik sağlayabilen kısa ve orta vadede piyasa mekanizmaları ve potansiyel düzenleyici eylemler gibi teknolojik olmayan çerçeve koşullarının değerlendirilmesi;

Yetkililer, uçak sahipleri ve operatörleri, yerel topluluklar, sivil toplum kuruluşları ve şehir, bölgesel veya ulusal planlama departmanları dahil olmak üzere havalimanıyla ilgili tüm paydaşlar arasındaki etkileşimleri ele alan yeni çok aktörlü yönetişim düzenlemelerinin geliştirilmesi ve teşvik edilmesi.

Alan B: Yeşil Limanlar

Aksiyonlar, aşağıdaki ilk hususu ve devamındakilerden en az beşini ele alarak, sürdürülebilir denizcilik ve iç limanlar için büyük ölçekli, gerçek hayattaki yüksek THS (6 veya üzeri) demonstrasyonlarını gerçekleştirmelidir:

Limanlarda entegre, düşük emisyonlu enerji tedariki ve üretiminin gösterilmesi  (örneğin elektrik, yeşil hidrojen, gelişmiş biyoyakıtlar ve biyolikitler)

entegre deniz / nehir-liman-hinterland bağlantıları (örn. deniz / nehir, demiryolu ve karayolu arasında) için kesintisiz ve yüksek verimli lojistik operasyonların gösterilmesi,

Özellikle temiz (örneğin elektrikli/hidrojen) ve otomatikleştirilmiş araçlar ve vinçler ile akıllı liman sistemleri ve dinamik gemi trafik akışları ile limanlarda dijitalleşmenin (AB uydu tabanlı çözümler dahil) olumlu çevresel etkilerini göstermek için pilot faaliyetler gerçekleştirmek

çok modlu erişim, yolcu ve yük akışları için limana giriş ve çıkışların ve ayrıca limanlar arasında yeni araçlar ve optimizasyon mekanizmalarının sunulması, liman erişiminin kolaylaştırılması ve şehir veya diğer noktalardan gelen/giden trafiğin azaltılması;

Düşük emisyonlu çözümlerin uygulanması için finansal / operasyonel teşvikler ve yasal kesinlik sağlayabilen kısa ve orta vadede piyasa mekanizmaları ve potansiyel düzenleyici eylemler gibi teknolojik olmayan çerçeve koşullarının değerlendirilmesi

Sürdürülebilir enerji üretimini ve kullanımını hızlandırmak için liman yetkilileri, gemi sahipleri, yerel topluluklar, sivil toplum kuruluşları ve şehir, bölgesel veya ulusal planlama departmanları dahil olmak üzere tüm limanla ilgili paydaşlar arasındaki etkileşimleri ele alan yeni çok aktörlü yönetişim düzenlemelerinin geliştirilmesi

2030, 2040 ve 2050'ye kadar deniz ve iç liman bölgelerinde (limana giren ve yaklaşan gemiler dahil) GHG nötr nakliye ve minimum kirlilik elde etmek için cesur bir vizyon ve kilometre taşlarına sahip bir yol haritası ile gelecekteki Yeşil Liman için bir Ana Plan geliştirilmesi


Detaylı Bilgi için:

https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-

details/lc-gd-5-1-2020;freeTextSearchKeyword=Green%20Deal;typeCodes=1;statusCodes=31094501,31094502,31094503;programCode=

H2020;programDivisionCode=null;focusAreaCode=null;crossCuttingPriorityCode=null;callCode=

Default;sortQuery=submissionStatus;orderBy=asc;onlyTenders=false;topicListKey=topicSearchTablePageState 




HIZLI ERİŞİM